Recensione: Stealing the Flowers of Evil di Liliane Welch

 

di Anna Ciampolini Foschi

 

(segue l’originale in inglese)

 

 

Stealing the Flowers of Evil, il titolo dell’ultima raccolta poetica di Liliane Welch, riecheggia la fascinazione per gli artisti, i compositori e gli scrittori europei che ha influenzato la produzione letteraria e le opere di saggistica di questa scrittrice. Scalatrice di vette e viaggiatrice appassionata che persegue una visione olistica, Welch nella sua poesia raggiunge una magistrale fusione fra i sentimenti evocati dalla contemplazione dell’oceano o delle montagne con l’esaltazione provata nel visitare un museo o nell’ascoltare un concerto: :These paintings of liberation are still gorgeous today as I enter, tread and leave the museums they inhabit, yearning for their colours, then reliving those days – my body on flame.” (Da: “Impressions”).

 

Stealing the Flowers of Evil riassume i temi a cui si sono ispirate e tuttora si ispirano sia la vita che la ricerca intellettuale dell’autrice. In tre segmenti, intitolati rispettivamente First Snow, Winter Sun e Léif Mam, la Welch esplora le emozioni profonde che sgorgano dalla sua intima connessione con la natura, una connessione che va oltre la semplice contemplazione per protendersi verso l’energia pristina, primitiva e pagana della natura. Le sue poesie celebrano il viaggio spirituale del viandante e rendono un fervido omaggio alle stagioni della terra e ai passaggi dell’esistenza: : “..at sixty-nine, / I receive flowers from my lover / and dance into a flash of gold.” (Da: “Marigolds”). Il terzo segmento viene dedicato a rivisitare e reinterpretare le memorie dell’infanzia e dell’adolescenza, filtrate attraverso la saggezza raggiunta con l’avanzare degli anni; Léif Mam, il titolo di ciascuna poesia, significa “Cara Madre” nella lingua parlata in Lussenburgo, paese natale della Welch.

 

Liliane Welch definisce momenti essenziali nell’esistenza con immagini di  contenuta sensibilità, con una semplicità minimalista, ma le sue parole raggiungono una risonanza universale: “On the other side of the Atlantic I await / my brother’s phone call and I am / sad beyond grief when I conjure your / last agony. Soon I’ll go / into the kitchen and repeat / your adroit gestures, cooking / soup – leeks tomatoes, onions,/ parsley, that sweet odours of home / We live /  with our dead, their loss / their return.” (Da: Léif Mam). In altre poesie, la sua visione appassionata della vita si traduce in descrizioni vibranti, sensuose, ad onorare le basi fondamentali dell’esistenza: la potenza della bellezza e dell’amore, l’energia creativa delle arti, la saggezza e la compassione che accompagnano il cammino umano.

 

Welch è autrice di numerose raccolte poetiche, fra cui la piú recente, uscita nel 2007, ha il titolo Anticipating the Day, di un volume di saggi e memorie dal titolo Seismographs, e un volume di racconti e riflessioni di viaggio: Frescoes. Welch ha anche prodotto una ricca bibliografia accademica, ed ha curato, con altri, due volumi di critica letteraria sulla poesia francese moderna. Professoressa Emerita della Mount Allison University, Welch vive a Sackville, New Brunswick, con il marito Cyril, suo compagno di viaggi; ha ricevuto riconoscimenti internazionali per la sua produzione letteraria e accademica, fra cui menzioniamo il Premio Letterario F.G. Bressani e l’Alfred Bailey Prize. Stealing the Flowers of Evil, dedicato al marito Cyril e alla diletta Bay of Fundy, è stato pubblicato da Borealis Press Ltd. nel 2008.

 

 

 

*****

Anna  Ciampolini  Foschi è nata a Firenze e vive a Vancouver dal 1983. Scrittrice, giornalista, traduttrice, ha anche prodotto e condotto programmi radio e televisivi ed ha organizzato numerosissimi avvenimenti culturali e conferenze internazionali.  Ha pubblicato due antologie: Emigrante (1985) e Writers In Transition: Yesterday, Today and Tomorrow (1990) ed i suoi racconti e lavori di critica letteraria sono stati pubblicati in sei antologie in Italia e in Canada. I suoi articoli sono usciti su giornali e riviste letterarie in Italia, Stati Uniti, Australia, Costarica e Canada. 

 

 

Review of Liliane Welch’s Stealing the Flowers of Evil

 

by Anna Ciampolini Foschi

 

Stealing the Flowers of Evil, the title of Liliane Welch’s latest collection of poetry, hints at the fascination with European artists, composers and writers that has shaped Welch’s own literary production and scholarly work. An avid mountain climber and a traveler with an holistic vision, in her poetry she masterfully fuses the feelings evoked by the contemplation of  the ocean or the mountains with the elation felt while visiting a museum or listening to a concert: “These paintings of liberation are still gorgeous today as I enter, tread and leave the museums they inhabit, yearning for their colours, then reliving those days – my body on flame.” (From: “Impressions”).

 

Stealing the Flowers of Evil summarizes the themes that influence the author’s life and intellectual quest. In three segments, First Snow, Winter Sun and Léif Mam, Welch explores the deep emotions arising from her intimate connection with nature, a connection that goes beyond mere contemplation and reaches out to nature’s pristine, primitive and pagan energy. Her poems celebrate the spiritual journey of the wanderer and pay a joyful homage to the seasons of the earth and to the stages of life:..at sixty-nine,/I receive flowers from my lover/and dance into a flash of gold.” (From: “Marigolds”). The third segment is dedicated to re-visiting and re-interpreting childhood and youth memories filtered through the wisdom of the advancing years:  Léif Mam, the title of each poem, means “Dear Mother” in the language of Luxembourg, Welch’s country of birth.

 

 Welch defines essential moments in life with subtle, understated imagery and minimalist simplicity, but her words have a universal resonance:  On the other side of the Atlantic I await/my brother’s phone call and I am/sad beyond grief when I conjure your/last agony. Soon I’ll go/into the kitchen and repeat/your adroit gestures, cooking/soup – leeks tomatoes, onions,/ parsley, that sweet odours of home/ We live/ with our dead, their loss/their return.” (From: Léif Mam). In other poems, her passionate view of life translates into vibrant, sensuous descriptions honoring the elemental cornerstones of life itself: the power of beauty and love, the creative energy of the arts, the compassion and wisdom in the human journey.

 

Liliane Welch has authored several collections of poetry, most recently Anticipating the Day (2007), a book of essays and memoires, Seismographs, and a work of travel prose, Frescoes. As a scholar, she has co-authored two volumes of literary criticism on modern French poetry. Welch, a professor emeritus of the Mount Allison University, lives in Sackville, New Brunswick, with her husband Cyril. She has received international recognition for her literary and scholarly work, including The F.G.Bressani Prize and Alfred Bailey Prize. Stealing the Flowers of Evil was published by Borealis Press Ltd. in 2008.

 

*******

 

Anna  Ciampolini Foschi  moved to Vancouver in 1983. Since her settling in Vancouver, she has been involved in the city’s cultural life as an award-winning writer and journalist, a TV and radio host, and the organizer of cultural events. She has published two anthologies, Emigrante (1985) and  Writers In Transition: Yesterday, Today and Tomorrow (1990) and her short stories and literary reviews have been published in many anthologies and read on public radio in Italy and Canada.

 

 

LETTERATURA CANADESE 2

 

LETTERATURA CANADESE

                          BIBLIOSOFIA