Fast Forward and Other Stories, Nuova raccolta di racconti di Delia De Santis

 

Di Anna Foschi Ciampolini

 

Delia De Santis scrive storie della quotidianità, storie di persone comuni, in cui chiunque può almeno in parte identificarsi. Ne scrive con parsimonia di stile e di intreccio, con un minimalismo che però rivela la sua profonda padronanza dei meccanismi di scrittura e che, rifuggendo dai facili effetti, permette al lettore di cogliere atmosfere, sentimenti, sfumature di inquietudini o di emozioni tanto piú indelebili quanto meno vengono solo tratteggiate nei dettagli. È nella maestria con cui De Santis sa evocare, suggerire, accennare, che i suoi personaggi acquistano vita e dimensione, le sue storie si dipanano con un tocco di mistero, come una strada da percorrere intuitivamente da parte del lettore. La sua ultima raccolta Fast Forward and Other Stories  è da poco uscita per i tipi della casa editrice Longbridge Books di Montreal. Il volume è arricchito dalla bella copertina pittorica opera di Ezio De Santis e contiene 24 racconti.

 

I personaggi di questi racconti spesso sono animati da una commovente fiducia nel futuro, da una speranza che è sopravvissuta alle prove e gli scontri riservati loro dall’esistenza. La solitudine, una delle costanti nei racconti di De Santis, si apre anche alla possibilità di cambiamenti, come per Marco, il protagonista di “The Last Frozen Dinner”, colto nelle ultime svolte del racconto, nell’atto così semplice, così banale, di accettare un invito per il caffè a casa della vedova Angelucci, che lui da qualche tempo considera come possibile compagna: “A big grin cracking open the frozen skin of his cheeks, Marco sets his shovel against the corner of her house and follows her inside.” Ben lontana dall’usare clichés, De Santis sa anche creare e far salire una tensione minacciosa e quasi sinistra in molte sue storie. In “Before the Roses Fade” una giovane coppia lentamente discende in una spirale di terrore e distruzione quando un uomo potente e temuto mette gli occhi sulla giovane moglie; in “The Blue House” un’ombra inquietante si stende su un casuale incontro fra un uomo e un bambino. La protagonista di “No Man of Music” una anziana emigrata italiana che si esprime in un inglese smozzicato, vive una vicenda terribile per i maltrattamenti che le sono inflitti dal figlio e il suo terrore, il suo isolamento sono palpabili, strazianti. La condizione delle donne emigrate, il conflitto di culture esplode anche in “Cinzia” dove una giovane sposa venuta dall’Italia stenta ad adattarsi alla famiglia tradizionale del marito, che non approva certi suoi atteggiamenti troppo indipendenti. Accusata di aver commesso adulterio e perciò respinta da tutti, cerca invano di difendersi. La sua giovane cognata le getta allora in faccia parole ostili: “Why did you come to Canada,” I blurted out angrily. “Why did you have to come and ruin everything in our lives?”

 

De Santis ambienta i racconti sullo sfondo delle comunità italiane del centro/est canadese. Infatti l’autrice vive a Bright’s Grove, Ontario, con il marito; i suoi due figli, ormai adulti, hanno intrapreso le loro carriere. De Santis, nata in Italia, emigrò in Canada a tredici anni con la famiglia. Ha ricevuto riconoscimenti di pubblico e critica: i suoi racconti e opere sono stati pubblicati in Canada, Italia, Inghilterra e Stati Uniti e figurano in numerose antologie fra cui The Anthology of Italian Canadian Writing (Guernica 1998) e Pillars of Lace (Guernica 1998) . De Santis ha collaborato come curatrice alla pubblicazione di antologie centrate sulla letteratura italo-canadese: Sweet Lemons: Writings with a Sicilian Accent  (Legas 2004), Writing Beyond History (Cusmano 2006) e Strange Peregrinations (Frank Iacobucci Centre for Italian Canadian Studies 2007). Con Venera Fazio sta attualmente lavorando ad un secondo volume di Sweet Lemons. Da molti anni, Delia fa parte come Tesoriere del Consiglio direttivo della Associazione Scrittori/Scrittrici Italo Canadesi.

 

 

*  *  *  *  *  *  *

 

 

Fast Forward and Other Stories, A Collection by Delia De Santis

 

By Anna Foschi Ciampolini

 

Delia De Santis writes stories about everyday events in ordinary peoples’ lives, events that everyone can identify with. Her style is restrained and her story plot is simple and linear but its minimalism reveals a discerning ability in her writing skills. She doesn’t employ trite, commonplace effects and allows the reader to capture atmosphere, sentiments, and shadings of anxiety and emotions by outlining and disclosing only very few details. It is in the mastery with which De Santis evokes, suggests, and hints that her characters acquire life and dimension; her stories unwind with a touch of mystery, like a road that is best traveled intuitively by the reader himself or herself. This collection, Fast Forward and Other Stories, was recently published by Longbridge Books of Montreal. The volume contains 24 stories, and its cover is enriched by a beautiful painting by Ezio De Santis.

 

The characters in De Santis’ stories often come alive with a heartrending faith in the future. They are sustained by their hope of survival, which is often put to the test by the blows dealt by life itself. Loneliness is a constant element in De Santis’ short stories, and invariably opens onto the possibility of change, as it does for Marco, the protagonist in “The Last Frozen Dinner.” Caught at a critical crossroad, Marco comes to a turning point in his life by accepting an invitation for coffee in the house of the widow Angelucci, whom he has for some time considered a possible mate: “A big grin cracking open the frozen skin of his cheeks, Marco sets his shovel against the corner of her house and follows her inside.” Without using clichés, De Santis is able to create tension that is at times menacing and sinister in many of her stories. In “Before the Roses Fade,” a young couple slowly descends in a spiral of terror and destruction when a powerful and dangerous man sets his eyes on the young wife; in “The Blue House,” a shadow of fear spreads over a casual encounter between an older man and a boy. The main character in “No Man of Music,” an older Italian immigrant woman who expresses herself in pidgin English, lives through a horrible ordeal with abuse inflicted upon her by her son; her isolation and terror is palpable and heartbreaking. The condition of women who emigrated and the conflict of culture explodes in “Cinzia” where a young bride from Italy tries to adapt to the traditional ways of her husband’s family, who does not approve of her modern, unconventional ways. Accused of adultery and shunned by everyone, she tries to defend herself in vain. Her young sister-in-law says angrily: “Why did you come to Canada? […] Why did you have to come and ruin everything in our lives?”

 

De Santis sets her short stories against the backdrop of Italian communities in Eastern and Central Canada. Indeed, that is her home turf: she lives in Bright’s Grove, Ontario with her husband. Her two sons are now grown and into careers of their own. De Santis was born in Italy, and immigrated to Canada at the age of thirteen with her family. Her work has been published in Canada, Italy, England, and the United States; her short stories have appeared in several anthologies, including The Anthology of Italian Canadian Writing (Guernica 1998) and Pillars of Lace (Guernica 1998). She is co-editor of the anthologies Sweet Lemons (Legas 2004), Writing Beyond History (Cusmano 2006), and Strange Peregrinations (The Frank Iacobucci Centre for Italian Canadian Studies 2007). She is currently co-editing, with Venera Fazio, the second book in the Sweet Lemons series. De Santis is a long standing member of the Association of Italian Canadian Writers and sits on the Association’s board of Directors as Treasurer.

 

(Translated by Teresa Quaglieri)

 

 

LETTERATURA CANADESE 2

 

LETTERATURA CANADESE

 

                   BIBLIOSOFIA